De keuze voor ToolGrind Premium was snel gemaakt. Een grote klant van ons is een half jaar geleden overgestapt op dit herslijppakket. Lees meer over waarom dit voor hun een passend slijppakket is en over de enorme tijdsbesparing die het hun oplevert!
Bij de afdeling gereedschapbeheer liepen ze er tegenaan dat het voor de voorganger al meteen op het oog zichtbaar was welke gereedschappen het waren. De nieuwe medewerker wist van al die aantallen gereedschappen niet het verschil tussen frees A en frees B. Als hij dat dan uit moest gaan zoeken, was hij daar uren mee bezig. Dat was zeer tijdrovend.
Voor de invoering van ToolGrind Premium was het zoveel werk dat het bedrijf bijna op het punt stond om te stoppen met slijpen. Het was niet de moeite waard om ermee door te gaan. Het kostte zoveel tijd, dat ze daar geen mensen beschikbaar voor hadden.
In juni 2023 kwam de uitnodiging voor het kennisevent. Ze werden toen uitgenodigd om het ToolGrind concept te komen bekijken. Dat was de eerste keer dat ze hier iets mee te maken kregen. Ze kwamen er toen achter dat Toolmanagers precies in kon vullen, waar zij zoveel tijd mee kwijt waren. Het uitzoeken welke frees het precies is, voordat deze naar de slijperij ging. Met dat als basis stelden ze de vraag: “Kun je onze artikelnummers eraan hangen?” Dat was geen probleem. Na het Kennisevent zijn we het samen over alle mogelijkheden gaan hebben.
Na de invoering van ToolGrind Premium waren ze bij gereedschapbeheer uren eerder klaar en is het een taak geworden, die je er makkelijk bij kan hebben.
Het administratieve gedeelte en het uitzoekwerk daarbij. Daar ging veel te veel tijd in zitten. Voor de mensen hier die er al jaren in zitten, stelt het veel minder voor. Die deden dat eerder allemaal uit hun hoofd. Zoals het nu werkt, levert voor het bedrijf veel voordelen op. Als de gereedschapbeheerder geen tijd heeft, kan iedereen meehelpen met opruimen, nadat er een controle uitgevoerd is. Dat was eerst niet zo voor de hand liggend.
Aan de frees zelf is het niet eenvoudig te herkennen wat voor frees het nu precies is. Als je die frezen dan door elkaar gaat halen en je ze in het verkeerde bakje legt, dan komen ze in de verkeerde machines terecht. Dan gaat het echt fout. Dus dat mag gewoon absoluut niet gebeuren.
Omdat het artikelnummer erop staat, weet je precies om wat voor gereedschap het gaat. De kans is veel kleiner dat er iets fout gaat. Ook voor wat de voorraad betreft. Als je denkt dat je een bepaalde frees hebt en het blijkt een totaal andere te zijn. Dan heb je weer stilstand. Dat is niet wenselijk.
Vanuit gereedschapbeheer controleer je het en degene die aan de machine staat kan ook nog zien met welke gereedschap hij werkt door het artikelnummer dat erop staat. Je controleert alles extra en maakt het minder foutgevoelig.
Het bedrijf had zelf een aantal wensen. Toolmanagers onderzocht dan weer of het mogelijk was. Bijvoorbeeld als alle frezen in een bulk aangeleverd werden, dan ligt alles door elkaar. Vanuit Toolmanagers ontvangt de gereedschapbeheerder een orderbevestiging en binnen een week stuurt Toolmanagers ook nog een overzicht in Excel van wat wij naar hun verstuurd hebben. Ze weten dan precies wat weg is en kunnen dit inlezen in hun systeem. Als ze dan weer gaan bestellen, kan het zijn dat er binnen het bedrijf geen gereedschappen meer op voorraad zijn. Maar dat ligt dan allemaal weer bij de slijper en ook dat moeten ze allemaal bijhouden.
In dat geval wil je niet allemaal nieuwe frezen bestellen, als de volgende week twaalf van die frezen weer terug komen van de slijper. Dat is heel duur en het past gewoon niet meer in het magazijn op een gegeven moment.
Het is zo een mooie samenwerking van wat het bedrijf vraagt en wat Toolmanagers weer aan kan bieden. Tot nu toe is het allemaal ook gelukt.
Het begon met de wens om een artikelnummer op het gereedschap hebben. En daar gaan we nu steeds verder mee. Want naast het artikelnummer dat op het doosje staat, komt het ook op het gereedschap zelf. Op de verpakking komt dan ook nog een barcode, zodat je het gereedschap eenvoudig kunt scannen en in de kast leggen.
Alles is nu naar tevredenheid, maar we blijven in samenwerking om steeds verder te kijken naar verbeteringen. Hoe je het nog makkelijker kunt maken.
[button button_text=”Lees hier” button_size=”medium” button_style=”color” button_icon=”right” button_align=”center” button_link=”https://www.toolmanagers.com/toolgrind/” link_open=”_blank” href_title=”” id=”” class=”button”]