Deel 2: Hoe houd je een familiebedrijf een familiebedrijf?

Familie: de kern van Toolmanagers, maar ook wat ze samen met de medewerkers vormen. Dat het ook een familiebedrijf zou blijven, heeft altijd sterk de voorkeur gehad. Hoe leg je daarvoor de basis voor de toekomst?

De 4e generatieKMWE herkomst Logo Vloer

Die keuze is een aantal jaren geleden gemaakt. Toen Corné tussen de 40 en 45 jaar was, worstelde hij met het idee “Waar gaat het nou naar toe? Gaan de kinderen het overnemen?” Eigenlijk was het voor een deel altijd wel bekend. Jorg heeft altijd wel aangegeven dat hij dit wilde. En wat is de volgende stap “Wat doe je? Moet je het verkopen? Wie is dan gegadigde?” Nederland was daarvoor al te klein, dan moest er al in het buitenland gekeken worden. Dat speelde door zijn hoofd, totdat Jorg er nog duidelijker in werd het bedrijf graag over te willen nemen. Toen was het definitief: Toolmanagers was vanaf dat moment niet meer te koop, wie er zich ook aandiende! De kinderen kregen hun kans. Hoe mooi is dat ook! Harry Geven is het met zijn vader gestart en uiteindelijk wordt dit nu de 4de generatie in de familie die het bedrijf voortzet.

Een hechte familie

Er is buiten het bedrijf om ook heel hard aan gewerkt om een heel close gezin te vormen. Meer dan vroeger, toen de vader van Margaretha eigenlijk nooit thuis was. “Dat is altijd een groot aandachtspunt geweest. Er wordt eigenlijk altijd wel aan de keukentafel over de zaak gesproken. Ooit wordt er dan ook gezegd: We zijn niet aan het werk!, maar toch komt het gesprek vanzelf weer op dit onderwerp.” Omdat dit ook door hun bloed stroomt! Aan deze keukentafel zijn de kinderen ook voor een groot deel gevormd in hun denkwijzen.

Familie MichielsAls Corné naar zijn kinderen kijkt dan ziet hij veel herkenning

“Zowel bij Jorg, als bij Marlon zie ik veel van mezelf terug en dat is heel mooi om te zien! Daaruit komt ook mijn instelling: als ik zie dat ze het goed doen, krijgen ze ook steeds meer de ruimte die ze verdienen. Ook om fouten te maken! En dan worden ze waar nodig bijgestuurd. De lijnen die uitgezet worden mogen ze ook vormgeven. Zolang het maar goed of zelfs beter gaat. De vrijheid hiervoor krijgen ze. Zolang de mensen binnen het bedrijf het maar naar hun zin hebben, we geld kunnen verdienen en kunnen groeien naar de toekomst.” – Corné Michiels

Vooral die laatste combinatie vindt Corné heel erg belangrijk.

De kracht van een familiebedrijf

Dat is volgens Corné en Margaretha ook de kracht van het familiebedrijf. Het moet samen zijn, geen hiërarchie, zoals dat vroeger altijd ging. “Samen hebben we een idee en samen werken we dat uit. Iedereen is een belangrijke schakel en je kunt ook niet zonder. We kennen de mensen, de gezinnen erachter en wat daarbij hoort. Natuurlijk kun je zonder geld geen onderneming zijn, maar dat moet niet de hoofdmoot zijn. We hebben hier geen nummertjes. We kennen iedereen en dat vinden we ook heel belangrijk.” Een goede sfeer creëren is belangrijk. En dat blijkt ook wel uit de vele langlopende dienstverbanden die er zijn.

Samen verder groeien

Ook de jongeren binnen het bedrijf met hun initiatieven, die een nieuwe kijk hebben op alles en niet op hun mondje gevallen zijn zoals het vroeger was. Daar wordt Corné enthousiast van! De nieuwe dingen die ontwikkeld worden, zoals de Marketingactiviteiten en het nieuwe ERP-systeem. Dat gaat steeds meer leven en daar zit veel positiviteit in. “Zo lopen we straks weer voor op de concurrenten. We zijn inmiddels al de grootste slijperij van de Benelux, wat al fantastisch mooi is! Dat is maar al mooi bereikt. Samen met elkaar die mooie doelen bereiken, ja, dat is het ultieme doel en iets om samen op verder te groeien!”

De belangrijkste les die Corné in het verleden geleerd heeft en wat hij graag meegeeft aan zijn kinderen is: “Groei met je eigen vermogen! Bouw je bedrijf zoveel mogelijk op met eigen investeringen. Dat zorgt ervoor dat je een crisis ook makkelijker kunt overleven met je bedrijf.” Dan raak je de controle over je familiebedrijf ook niet kwijt. De basis waar het allemaal om gaat!

Met deze basis worden de stappen naar de toekomst gezet.

Heb je deel 1 gemist? “Hoe leer je van het verleden bij een familiebedrijf?”

[button button_text=”Nu naar deel één!” button_size=”medium” button_style=”color” button_icon=”right” button_align=”center” button_link=”https://www.toolmanagers.com/de-weg-naar-een-nieuwe-directie/” link_open=”_self” href_title=”” id=”” class=”button”]

Benieuwd naar hoe de vervolgstappen naar de toekomst zijn gezet?

Hou dan onze kanalen in de gaten voor het vervolg hierop!

Facebook icon

linkedin icon